Andrew Moodie schrijft over zijn Unison pastel Andrew Moodie set:
Een scala aan groentinten is natuurlijk essentieel voor elke landschapsset. Ik denk dat een van de meest uitdagende taferelen om om te zetten in een succesvol schilderij een zomerlandschap vol groen is! Maar succes kan worden bereikt met een scala aan toonwaarden, van de intensiteit van Dark 10 tot de heldere zomerwaarde van Green 36, en niet te vergeten het belang van mijn favoriete blauwgroenen en blauwgroene aardtinten, zo handig voor groen in de schaduw of bij weinig winterlicht.
Ik heb mijn blauwtinten beperkt tot wat blauwgroenen (BG) en blauwgroene aardtinten (BGE), omdat ik vind dat deze voldoende zijn voor de meeste luchten en waterpartijen, vooral wanneer er andere kleuren overheen worden aangebracht om een duidelijke kleuring of toon te creëren.
Ik neig naar fellere kleuren, dus ik ben erg blij (en verrast!) dat mijn keuzes verschillende aardtinten bevatten, zo belangrijk voor het creëren van een landschap in elk seizoen.
Geel, zoals geel 11, helpt altijd om een scène op te vrolijken en de kijker een glimlach te bezorgen, en lichtgeel en roze (Yellow 5, Light 4 en Light 6) werken goed om een vroege ochtend- of late middaghemel weer te geven terwijl de zon opkomt of ondergaat, en zijn ook geweldig om highlights tegen donkere tinten te laten knallen.
Een rood, zoals Red 9 en 15, en variaties van rood, samen met wat oranjes, werken goed om impact aan een schilderij te geven. In het bijzonder zal ik er altijd naar streven om wat hints van rood in een groen landschap te brengen als een oplichtende aanvulling.
En tot slot is mijn favoriete kleur paars, in al zijn tinten, van een licht Blue Violet 2, een middenbereik Blue Violet 5, tot Dark 17, 20 en 24. Ik gebruik geen zwart in een landschap (ik gebruik alleen zwart in een portret) en kies in plaats daarvan voor de paarsen, en in het bijzonder de indigo's die de donkere tinten bieden.
* * * * * * * * * * *
Andrew Moodie writes about his Unison Pastel Andrew Moodie set:
A range of greens is of course essential to any landscape set. I think one of the most challenging scenes to turn into a successful painting is a summer landscape full of green! But success can be achieved with a range of tonal values, from the intensity of dark 10 to the bright summer value of green 36, not to mention the importance of my favourite blue-greens and blue-green earth tones, so useful for green in the shade or in low winter light.
I have limited my blues to some blue-greens (BG) and blue-green earth tones (BGE) as I find these are sufficient for most skies and water features, especially when other colours are applied over them to create a distinct colouration or tone.
I tend to lean towards brighter colours, so I’m very pleased (and surprised!) that my choices include a variety of earthy tones, so important for creating a landscape in any season.
Yellow, such as Yellow 11, always helps brighten up a scene and make the viewer smile, and light yellows and pinks (Yellow 5, Light 4 and Light 6) work well to depict an early morning or late afternoon sky as the sun rises or sets, and are also great for making highlights pop against darker tones.
A red, such as Red 9 and 15, and variations of red, along with some oranges, work well to add impact to a painting. In particular, I will always aim to bring some hints of red into a green landscape as a brightening complement.
And finally, my favorite color is purple, in all its shades, from a light Blue Violet 2, a mid-range Blue Violet 5, to Dark 17, 20, and 24. I don't use black in a landscape (I only use black in a portrait) and instead opt for the purples, and in particular the indigos that provide the darker shades.
© 2025 www.everycolor.nl - Powered by Shoppagina.nl